23 Kasım 2012 Cuma

kavanozda yoğurt nasıl yapılır?

Gönderen Bestesiyleannesi zaman: Cuma, Kasım 23, 2012
Evimize hazır yoğurt giremez! Asla içinde ne olduğu belli olmayan, ağzına kadar katkı maddesi ve koruyucu dolu olan, kalıp gibi duran, günlerce hatta bazen haftalarca bozulmayan o "yoğurt görünümlü" şeyleri evimize sokmam! Çok da tüketen bir aile olduğumuzdan iş başa düşüyor ve kendi yoğurdumuzu kendimiz hazırlıyoruz. Daha doğrusu "hazırlıyorum", yoksa sevgili Badimin bu olayda bir dahli yoktur:)

Bir fen öğretmeni olarak fermantasyon benim işim deyip evlendikten sonra kolları sıvadım. Kapımızın önünden haftada iki gün sütçü geçiyor. Sütünü de yakın bir köyden getiriyor. Haa diyeceksiniz ki, dışarıda satılan açık süt çok mu sağlıklı, ona çok mu güveniyorsun? Valla, bana brusella kanserden daha az korkutucuymuş gibi geliyor :(( E ineği de balkonda bakıp sağamayacağımdan, pastörize ve UHT sütten de yoğurt mayalanmayacağından mecburen eski usul davranıp kapıya gelen temiz yüzlü amcadan süt alıyorum.

Önceleri yoğurdu tencerede mayalıyordum. İyiydi, hoştu ama içinden birkaç kaşık aldıktan sonra (tahta kaşık da kullansam) bir süre sonra tüm tencere sulanıyordu. Bu da benim en nefret ettiğim şey. Ayrıca koskoca tencere buzdolabında bayağı bir yer kaplıyordu. Halamdan öğrendiğim yöntemle son 6 aydır yoğurdumu 1 litrelik cam kavanozlara mayalamaya başladım. Bu şekilde olduğunda her yeni kavanoz açtığımda yeni mayalanmış yoğurdu tüketiyormuşuz gibi oluyor. Ayrıca kapağı açılmayan kavanozlar da ekşimeden, bozulmadan, sulanmadan kalıyor.

Şimdi gelelim kavanozda yoğurdun nasıl yapıldığına:
1) Süt geniş ve derin bir tencereye konarak kaynatılır. Tencereye boşaltırken temiz bir tülbent yardımıyla süzülür.  Yaklaşık 20 dakika kaynadığında fokurdamaya başlar. Yükselir ve tencereden taşacak gibi olur. Bu noktada altı tamamen kısılır ve bir müddet daha kaynatılır. 

2) Toplamda 30 dakikaya yakın kaynayan sütün altı kapatılır. Kepçe ile 1 litrelik cam kavanozlara dağıtılır. Ancak kavanozun ağız kısmında boşluk kalmasına dikkat edilmeli, tamamen doldurulmamalıdır.

3) Kavanozlar ağzı açık bir şekilde 2-3 saat bekletilir. Beklerken içine toz vb maddeler kaçmasın isteniyorsa kapalı bir dolabın/fırının içinde soğumaya bırakılabilir. Kapaklar kesinlikle kapatılmamalıdır.
soğumaya bırakılmış kavanozlar
4) 2-3 saat sonra parmak ile sütün yeterince ılık hale gelip gelmediği kontrol edilmelidir. Dokunabilecek kadar soğumuş ise mayalanmaya hazır demektir.
hazırız - mayala bizi :D
5) Bir kaseye mayalık yoğurttan 2 yemek kaşığı konur. 1. kavanozun içinden 2-3 yemek kaşığı süt alınarak kasedeki yoğurda karıştırılır. Çırpıldıktan sonra bu karışım 1. kavanoza boşaltılır. Aynı işlem diğer kavanozlar için de uygulanır. Her 1 litrelik kavanoza 2 yemek kaşığı yoğurt olacak şekilde tüm kavanozlara maya karıştırılır.

6) Kavanozların kapakları kapatılır. Ilık veya hafif sıcak bir ortamda (ör: kalorifer peteğinin yakını) üzerine havlu/örtü sererek kavanozlar yerleştirilir. 6-7 saat boyunca örtünün altından çıkarılmaz ve hareket ettirilmez. 6-7 saat sonra kapalı kavanozlar buzdolabına yerleştirilir. Buzdolabında 24 saat bekledikten sonra afiyetle yenir.
cam sağlıktır :))
7) Kavanozlara metal kaşık sokmamaya özen gösterin. Aksi halde yoğurdunuz sulanır. Ayrıca ilk kez mayalayacaksanız ve mayalık yoğurdunuz yoksa hazır yoğurt kullanabilirsiniz. Ama abuk subuk marketlerde ucuz ucuz satılan markalardan uzak durun. Zira onların içinde maya bakterisi bile yok. Sütaş ve Tikveşli yi tavsiye edebilirim.

Aslında alışkanlık haline getirince çok kolay geliyor. Bakmayın yazmasının uzun sürdüğüne. Pazar sabahları yoğurdu mayalayıp öyle bakıyorum işime gücüme. O kadar lezzetli, o kadar güzel ki neredeyse her gün bir kavanoz gidiyor. Bu nedenle iki kişi olmamıza rağmen haftada 5-6 kavanoz ancak yetiyor. Yoğurt-ayran-cacık... Her türlüsü tüketiliyor. Tadını alınca artık neden hazır yoğurt yiyemediğimizi daha iyi anlayacaksınız. Mımmmm, gideyim de bir kase yoğurt yiyeyim :)

4 yorum:

Unknown dedi ki...

bende kavanozda yoğurt mayalamayı arıyotdum denk geldi.. iyiki yazmışsınız

Bestesiyleannesi dedi ki...

işinize yaradıysa ne mutlu bana :)

NarÇelen dedi ki...

keşfetmekte geç kaldığım bi yazı olmuş :((
ne zamandır benim de içime sinmiyor hazır yoğurt. ama evde yapılan da iki günde bozuluyormuş, her gün yoğurt yapamam diye hiç bulaşmıyordum. çok faydalı bir bilgi oldu benim için.
Merak ettiğim bir şey, sütü açık süt olduğu için mi kaynatıyorsunuz?
ben AOÇnin günlük sütlerini kullanmayı düşünüyorum. o zaman kaynatmama gerek olur mu? sadece ısıtmam yeterli olur mu?
tatil dönüşü ilk iş kavanozda yoğurt yapmak olacak. umarım başarabilirim..

Bestesiyleannesi dedi ki...

Ben 2 yıldır her hafta yoğurt mayalıyorum. Bu yöntemle yaptığımda cam kavanozdaki yoğurdum bazen 15 gün bozulmadan kalıyor. Bu nedenle 2-3 günde bir mayalamanıza gerek kalmayacaktır. Açıktan alınan sütü kaynatmadan yani çiğken tükettiğimizde içindeki bakteriler bize zarar verir. O yüzden her seferinde güzelce kaynatıyorum. Kutu sütler şoklanarak hızlıca ısıtılıp hızlıca soğutuluyor ve bakteriler yok oluyor. Ama ben yine de kutu sütten yoğurt mayalamanızı tavsiye etmem.
Ben 2 senede eşime bile öğrettim, vakit bulamadığımda o da el atıyor, birlikte hallediyoruz. O yapabiliyorsa bence siz de yapabilirsiniz :)))

Yorum Gönder

Bir blogun en çok ihtiyaç duyduğu şey yorumdur. İşte tam da bu sebepten, aklına geleni yaz...

 

kırmızı kiraz Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea